Aanbevolen post

Wintervoorn stekken

In het artikel, wintervoorn , is een manier besproken om te vissen op de wintervoorn. In dit artikel gaan we verder in op de verschillende l...

"Single, Double or triple trouble" - Vliegvissen met meerdere vliegen

Jaren was mijn vaste setup één vlieg! Rechttoe rechtaan.
De grote omkeer kwam toen ik begon met het vliegvissen op de wintervoorn. En met succes!

De wintervoorn kan zich in verschillende waterlagen bevinden (dit is niet alleen bij de wintervoorn het geval). De eerste keer dat ik dit hoorde verbaasde me dat. Mijn eerste gedachte was "Stijf tegen de bodem". De eerste vissessie bleek mijn ongelijk. En hiermee werd het nut van een tweede of derde vlieg meteen duidelijk.

Hoe kunnen we de vliegen bevestigen?


Door lussen:

Deze methode gebruik ik eigenlijk alleen bij een drijvende vlieg die ik dan als indicator gebruik.
Hieronder hangen dan één of twee vliegen.










Zijlaan:

Het knopen van één of meer zijlijnen. Deze methode gebruik ik het meest. Het grootte voordeel is dat de hoofdlijn intact blijft. In onderstaande video is duidelijk aangegeven hoe deze te knopen.






Aan het vissen met zijlijn zijn wel een paar spelregels.
- Gebruik als zijlijn dezelfde dikte of dikker nylon.
- Verbind de zwaarste vlieg onderaan je leader. Hierbij, aan de zijlijnen, onverzwaarde of  minder zware vliegen. Dit zorgt ervoor dat je je lijn minder snel in de knoop gooit.

Bij de eerste keren zul je merken dat je je lijn makkelijker in de war gooit. Oefening baart kunst. Na een paar keer zul je merken dat dit ook meevalt.

Tight Lines